Terug
AX_GREEN_website-header

Duurzaamheid in de winkels

Duurzaamheid en MVO worden steeds belangrijker bij de aankoopbeslissingen van consumenten. Kijk hieronder wat de winkels in ASC doen.

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker bij de aankoopbeslissingen van consumenten. Uit recent onderzoek blijkt dat bijna 90% van de consumenten ‘groener’ is geworden in zijn koopgedrag. Hierbij is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ook erg belangrijk. Kijk hieronder wat de winkels in Alexandrium Shopping Center eraan doen.

8Tea5
Alle producten die 8tea5 aanbiedt zijn vegan. Verder sorteren zij afval. 

Aerie
De duurzaamheidsdoelstellingen van Aerie omvatten een alomvattend plan om in 2030 CO2-neutraal te zijn met een toezegging om watergebruik te verminderen, energieverbruik te verminderen en het gebruik van duurzamere grondstoffen te verminderen en hergebruiken. De "REAL Good"-badge is een initiatief ontwikkeld om AE- en Aerie-producten te identificeren die zijn gemaakt van duurzamere grondstoffen, zoals gerecyclede vezels, of producten die zijn vervaardigd met behulp van duurzamere technieken. Tot slot wordt er gebruik gemaakt van gerecycled polyester, gerecycled nylon en katoen dat gerecycled of biologisch is.

Aktiesport 
Diversiteit betekent bij Aktiesport: aandacht hebben voor alles waar de medewerkers van elkaar in verschillen en dit accepteren en respecteren. Dit past goed bij maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ook heeft Aktiesport vanuit het hoofdkantoor 6 Sustainable Development Goals (SDG). Voor elke SDG is een projectgroep opgericht om ervoor te zorgen dat Aktiesport voor 2030 een duurzame organisatie genoemd kan worden.

Albert Heijn

Albert Heijn heeft langdurige samenwerkingen met bijna 450 melkveehouders, 100 varkensboeren, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers. Samen investeren zij in smaak, kwaliteit, innovatie, dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit. De AH Foundation steekt 2 miljoen euro in ontwikkelingsprojecten in Afrika. Ook vormen zij een gesloten, duurzame en transparante zuivelketen met boeren. Ze nemen ook deel aan Stichting Samen Tegen Voedselverspilling. De door de Albert Heijn verkochte Koffie, thee en cacao is 100% UTZ gecertificeerd. Ze hanteren duurzame productkeurmerken. In de winkel zelf en tijdens het transport hanteren ze de nieuwste technieken op het gebied van verwarming, verlichting en koeling (denk bijvoorbeeld aan langere vrachtwagens die op Bio-gas rijden). In alle winkels van Albert Heijn zijn de wandkoelingen afgedekt met deuren en de lage koelingen met nachtafdekking, in al die koelingen zitten zuinige ventilatoren. Een koelinstallatie is gevuld met synthetische koudemiddelen. Bij lekkage kunnen deze schadelijk zijn voor het milieu. Daarom hebben ze deze koudemiddelen door het natuurlijk koudemiddel CO2 vervangen.

ANWB 
Bij ANWB heeft men een uitgebreid duurzaamheidsbeleid. De vrijetijdskleding in de winkels is gemaakt van duurzame materialen. De waterdichte jassen zijn 100% PFC-vrij en er wordt enkel nog biologisch katoen gebruiken. Het streven is om de producten zo te ontwerpen dat deze aan het einde van de levensduur ook weer een tweede leven ingaan (dus gerecycled kunnen worden). Afvalstromen worden verminderd en gescheiden of gerecycled. Tot slot schakelen de lampen automatisch uit. 

Bagels & Beans
Bagels & Beans maakt enkel gebruik van duurzame producten, bijvoorbeeld de koffie. De koffie is afkomstig van een kleinschalige familieplantage op de heuvels van de vulkaan Baru in Panama, waar ze bijna alles nog handmatig doen. Dit is dus heel duurzaam. In de winkel zelf zijn ze ook heel duurzaam bezig: Er wordt geen gas gebruikt en er is LED verlichting. In verband met de oorlog in Oekraïne is er ook gedoneerd. 

Biotech USA

Biotech USA Biedt veelal natuurlijke producten aan. De producten zijn palmolievrij. Ze bieden speciale producten aan voor mensen die lactose gevoelig zijn, vegan, of suikerziekte hebben. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) neemt Biotech USA een consultancy-rol aan om er zeker van te zijn dat de mensen de goede producten aanschaffen.

Bram Ladage
Bij Bram Ladage wordt er enkel gebruik gemaakt van plantaardige olie, ook scheiden ze deze olie en laten ze deze apart ophalen. De aardappels groeien in de Hoeksche waard, hierdoor blijven de lijntjes binnen de voedselketen erg kort en is dus duurzaam. Jaarlijks organiseert Bram Ladage de Aardappeloogstdag, waarbij ze de nieuwe generatie leren dat er veel komt kijken bij het telen van aardappels en patat niet zomaar uit de vriezer komt rollen.

Brillenkabinet 
Brillenkabinet heeft de gehele winkel voorzien van LED verlichting. LED verlichting verbruikt tot 90% minder energie dan een gloeilamp met een gelijke lichtopbrengst. Daarnaast heeft LED verlichting ook een langere levensduur. Verder heeft de winkel besloten om een deur dicht te houden om op deze manier zuiniger met de warmte om te gaan. Het voornaamste punt wat betreft duurzaamheid waar Brillenkabinet zich op focust is het verkopen van uitsluitend goede kwaliteit. Goede kwaliteit is in die zin erg duurzaam omdat mensen langer doet met dezelfde bril, waardoor er minder geproduceerd hoeft te worden.

Bruna
Bij Bruna spelen duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een grote rol. Allereerst doen zij aan afvalscheiding en is de winkel voorzien van LED verlichting. Verder hebben zij verschillende keren filantropische tombola’s georganiseerd, dit zijn een soort loterijen waarbij altijd wordt uitgekeerd. Ook doneerden zijn regelmatig artikelen aan de voedselbank (bijvoorbeeld schoolspullen). Bruna heeft ook duurzame merken in het assortiment bijvoorbeeld Correctbook, met de aankoop van een product van Correctbook draagt de consument bij aan uitwisbaar schrijfmateriaal voor kinderen in ontwikkelingsgebieden. Op dit moment zijn er al 605.905 kinderen geholpen. Tot slot geef Bruna enkel nog papieren tasjes mee aan de klanten.

C&A
#WearTheChange was voorheen de slogan voor alle duurzaamheids-initiatieven van de C&A, maar nu is dit de slogen van het hele merk. C&A wil dat duurzaamheid het nieuwe ‘normaal’ wordt en wil dit ook uitdragen. De kleding die verkocht wordt is gemaakt van gecertificeerd biokatoen en duurzame vezels. Ook wordt er tijdens het productieproces minder water gebruikt en met het oog voor dieren gehandeld, zo worden er geen veren en dons gebruikt.

Cinnabon
In de winkel van Cinnabon wordt geen plastic, maar kartonnen verpakkingsmateriaal gebruikt. Het bestek van hout en de rietjes van karton. In de winkel is LED verlichting aanwezig en er wordt zo min mogelijk voedsel weggegooid. 

Cotton Club 

Bij Cotton Club wordt het plastic en het karton gescheiden. Cotton club neemt duurzaamheid zeer serieus en wil dus zo duurzaam mogelijk te werk gaan. Bij de productie van de kleding worden dus ook geen schadelijke stoffen gebruikt voor mens, dier en milieu. Zo staat Cotton Club op de bond-vrij lijst. Wat betreft transport wordt er ook rekening gehouden met duurzaamheid, zo worden alle kratten die gebruikt worden bij het transport hergebruikt. Verder probeert Cotton Club het weggooien van kleding terug te dringen tot nul. Tot slot doneren zij naar aanleiding van de natuurrampen in Turkije en Syrië. 

Costes Fashion
In de winkel van Costes Fashion wordt geen kleding verkocht die gemaakt is met gevaarlijke verfstoffen. Hierop wordt ook gecontroleerd om uit te sluiten dat er gevaarlijke stoffen voor mens/dier en milieu vrijkomen. Costes is het eerste bedrijf dat 'biologisch inconversie katoen van de organic cotton allerator (OCA)’ gebruikt. Biologisch inconversie katoen is veel duurzamer, omdat er bij de productie veel minder water wordt gebruikt. Ook wordt de leefomgeving van de katoenplukkers gecontroleerd op de kwaliteit. 

De Beren

Bij de Beren zijn zowel duurzaamheid als maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) erg belangrijk. Allereerst is het bedrijf druk bezig het afval zo goed mogelijk te scheiden, zo zijn er speciale afvalbakken voor de etensresten. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hebben De Beren een ‘selfcare-lijn’ ontwikkeld, omdat zij het belangrijk vinden om gasten te laten ontspannen in het hectische dagelijkse leven. Tot slot steunen zij een goed doel in samenwerking met Nationale Nederlanden.

Douglas 
De winkel is geheel voorzien van LED verlichting. Verder probeert Douglas waar mogelijk in de winkelenergie te besparen, bijvoorbeeld waar nodig te stekkers uit het stopcontact halen. Vooral wat betreft het eigen 'Douglas' merk wordt er veel nagedacht over duurzaamheid: bij zowel de verpakking als het product. Verder gaan ze steeds meer over van plastic naar karton en komen er steeds meer 'refill' producten, zodat de consument ook duurzamer bezig is. 

Duifhuizen
In de winkel van Duifhuizen zal na verbouwing LED verlichting zijn geïmplementeerd. 

Eazie
In de winkel van Eazie worden petflessen opgespaard en zelf ingeleverd. Daarnaast wordt het afval gescheiden. Het verpakkingsmateriaal én ook de tasjes zijn van karton en papier. 

Ecco Premium 
ECCO is sinds 2010 een actief lid van de Leather Working Group. Deze organisatie zonder winstoogmerk zet zich in voor voortdurende verbetering en verbetering van de transparantie pleit samen met haar meer dan 1.800+ leden over de hele wereld voor best practices op het gebied van milieu in de bruiningsindustrie. ECCO heeft leerlooierijen in Indonesië, Nederland, Thailand en China, die allemaal de Leather Working Group-certificering hebben behaald. De vier leerlooierijen van ECCO worden tweejaarlijks gecontroleerd door door de Leather Working Group (LWG). Deze worden aangetoond met een classificering (Brons, zilver, goud) ECCO krijgt uitstekende beoordelingen met gouden onderscheidingen voor de leerlooierijen. Verder wordt er minder water in leer gebruikt d.m.v. het gebruik van Dry-tan. In de winkel zelf worden er enkel nog maar papieren tasjes meegegeven en is de winkel geheel voorzien van duurzame LED verlichting. 

Ekmekci
Bij Ekmekci willen ze derving tegengaan en zijn hier zowel tijdens de inkoop als de verkoop mee bezig. Het verpakkingsmateriaal is van karton en de winkel is voorzien van LED verlichting. Verder is er een grote actie opgezet n.a.v. de natuurrampen in Turkije en Syrië. Hier opvolgend is er een stichting gestart samen met andere ondernemers om blijvend hulp te kunnen bieden aan gebieden die dat nodig hebben.

Etos
Bij Etos bevoorraden ze de winkels op een milieuvriendelijke manier, dit doen ze omdat ze hun co2-uitstoot graag willen minimaliseren. Om dit te bewerkstelligen hebben ze kleine distributiecentra op slimme locaties en verbouwen de winkels op een zo duurzaam mogelijke manier. Om verpakkingsmateriaal te verminderen gebruiken ze enkel nog papieren doosjes en tasjes. Ook wordt er alleen nog een bonnetje gegeven als de klant dit wenst. Etos stimuleert de productie van duurzame palmolie en is tot slot aangesloten bij de BSCI, dat is een internationale standaard die ervoor zorgt dat leveranciers zorgen voor goede sociale omstandigheden voor hun medewerkers.

Eye Wish
In de winkel van Eye Wish wordt het duurzame brillenmerk Karün verkocht. Er worden geen plastic verpakkingen gebruikt, niet overtollig geprint, het afval vanuit de winkel wordt gerecycled en er is LED verlichting. Om energie te besparen wordt de deur dicht gehouden om de warmte binnen te houden. 

Flying Tiger  
De duurzaamheidsstrategie van Flying Tiger richt zich op drie pijlers: producten, activiteiten en mensen. 
In de winkel zijn de verpakkingen veranderd van plastic naar karton. Flying Tiger wil graag duurzaam zijn dus sturen vragenlijsten naar fabrieken om te verzekeren dat zij echt duurzaam produceren. Verder scheiden ze afval en gooien niets weg. Alles wordt of gedoneerd of in 'surprise-bags' verpakt en zo worden de producten toch nog verkocht. Het karton is van PSC-materiaal en de posters worden zo gedesigned dat ze hergebruikt kunnen worden.

Foot Locker
Bij Foot Locker worden bepaalde schoenen(merken) verkocht die zijn gemaakt van vegan of duurzame materialen. Er wordt gebruik gemaakt van duurzame schoenendozen en er wordt minder papier gebruikt (bijvoorbeeld in de schoenen bij verzending).

Gall & Gall 
Gall & Gall wil inzetten op de SDG’s: gezondere levensstijl, duurzaam assortiment, beter verpakken en goed voor het klimaat. Zo heeft G&G een uitgebreid alcoholvrij assortiment, zijn er biologische en biodynamische wijnen die duurzaam worden verbouwd. Om beter te verpakken ligt de focus op het stimuleren van hergebruik, recyclebare verpakkingen en meer gerecycled materiaal. Men is gestart met digitaliseren van het magazine om onnodig papiergebruik tegen te gaan en voor de verzending van onze online orders dozen wordt gebruik gemaakt van duurzaam geproduceerd karton. Om dozen te tapen gebruikt G&G geen plastic tape, maar papieren tape. 

Gerry Weber
Gerry Weber heeft een speciale duurzame 'I wear care' lijn geïntroduceerd. Ze bezorgen hun kleding Co2 neutraal en zijn een samenwerking aangegaan met het 'IKK', een organisatie die staat voor het behoud van hulpbronnen. Klanten kunnen hun gebruikte kleding en schoenen van alle merken inleveren in de filialen en ontvangen een waardebon van 15% voor hun volgende aankoop. (Echter niet in alle vestigingen). Verder dienen leveranciers van Gerry Weber de zogenaamde 'bijzondere voorwaarden' te tekenen voor een samenwerking, hierin beloven zij verplichting na te komen om te voldoen aan de Europese chemicaliënverordening REACH (Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals), die chemicaliën opsomt die in onze eindproducten niet of slechts in beperkte mate aanwezig mogen zijn.
Ook verplicht Gerry Weber leveranciers tot naleving van alle nationale en internationale wet- en regelgeving inzake dierenwelzijn. Ze gebruiken uitsluitend leer en vacht van landbouwhuisdieren, dus van dieren die worden gefokt voor het gebruik van het vlees en niet voor het gebruik van het leer. Tot slot wordt er geen bond gebruikt. 

G-STAR RAW
Wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ligt de focus van G-STAR op het bereiken van eerlijke, veilige en gezonde werkomstandigheden en het beschermen van mensenrechten. Daarom werkt G-STAR heel nauw samen met de leveranciers. Een doel voor 2025 is dan ook: Het beter mogelijk maken om werknemers binnen de keten een stem te geven en het gemakkelijk te maken om melding te doen van misstanden binnen de desbetreffende tak. Een ander doel voor 2025 is dat 75% van de collectie wordt gemaakt zal gaan worden van gerecyclede, biologische, biobased of composteerbare materialen. In 2030 zal 100% van de collectie dit moeten zijn. 

H&M 

H&M streeft ernaar om in 2030 alleen nog maar gerecyclede, biologische of andere duurzamere materialen te gebruiken. Op dit moment is dit 80%. H&M heeft een aantal verschillende duurzaamheids-initiatieven en acties opgezet zoals: H&M rental (een collectie van kleding die exclusief gehuurd kunnen worden door H&M members, dit gaat het kopen van nieuwe kleding tegen en is dus duurzaam), ze zetten zich in voor eerlijke banen en transparantie in de fashionindustrie. Tijdens de productie en het verpakken van kleding wordt er geen overbodig plastic of gevaarlijke chemicaliën gebruikt. Ook heeft de H&M een speciale kledinglijn waarbij ze aan het begin van het ontwerpproces hebben nagedacht over wat er met elk kledingstuk gebeurt als het einde van zijn levenscyclus is bereikt. Dit is volgens H&M essentieel voor een circulaire toekomst. 

Hans Anders 
Hans Anders zorgt ervoor dat onder andere voor dat onze producten zo verantwoord en eerlijk mogelijk worden gemaakt. De fabrieken waarmee ze werken hebben een gedragscode ondertekend en er wordt regelmatig getoetst of hieraan voldaan wordt. Verder wordt er zoveel mogelijk gedaan aan energiebesparing en afvalscheiding. Hans Anders maakt steeds meer gebruik van milieuvriendelijke materialen tijdens de productie van de brillen. 

Happy Surinees
Bij Happy Surinees wordt het afval gescheiden. Het vet dat wordt gebruikt wordt opgehaald De winkel heeft LED verlichting. Om verspilling tegen te gaan wordt er zeer omgegaan met de hoeveelheden die gekookt worden. Tot slot doneert Happy Surinees regelmatig aan goede doelen (Giro-555).

HEMA 
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: Een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer. Het katoen dat HEMA gebruikt in kleding en in woontextiel, wordt ingekocht volgens één van de drie duurzaamheidsstandaarden: het Better Cotton Initiative (BCI), en - voor biologisch gecertificeerd katoen - de Organic Content Standard (OCS) en de Global Organic Textile Standard (GOTS). Bepaalde kleding wordt anders geproduceerd (met een wassing en lasertechniek), waardoor er veel minder water nodig is bij de productie en dus duurzamer is. Alle artikelen die van hout gemaakt zijn, zijn gecertificeerd. Dit betekent dat het beter is voor het milieu en ontbossing tegengaat. HEMA heeft zich in 2020 aangesloten bij het Workplace Pride netwerk. Workplace Pride is een non-profit organisatie die zich bezighoudt met het verbeteren van acceptatie en gelijkheid voor LHBTI+ medewerkers op de werkvloer, in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is dit erg belangrijk.

Holland & Barrett
Alle producten die Holland & Barrett aanbiedt zijn op natuurlijke basis en recyclebaar. Verder zijn alle producten vrij van chemische stoffen en zijn er tijdens de productie geen diertesten gedaan. Afvalscheiding wordt vanuit Holland & Barrett breed gedaan, om er zeker van te zijn dat het afval goed gescheiden zal worden. Ook wat betreft sponsoring zijn ze druk bezig, zo sponsoren ze de Roparun en dragen ze hun steentje bij tijdens de 'world cleaning day' waarbij de zee word schoonmaakt. Tot slot zijn de verpakkingen (inclusief de tasjes) allemaal van papier.

Hunkemöller
Bij Hunkemöller staan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel. Dit uit zich dan ook onder andere in verschillende initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Allereerst heeft Hunkemöller een speciale collectie (de Sustainable Collection) waarbij ze gebruik maken van gerecyclede materialen en biologisch katoen. 
In de winkel in Alexandrium Shopping Center zelf wordt er ook veel gedaan aan duurzaamheid, zo hebben ze slimme lampen met bewegingsscensoren en proberen ze het gebruik van de kachel te minimaliseren. Daarnaast wordt ook al het afval gescheiden en is de winkel voorzien van LED verlichting. 
In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen willen zij ook hun steentje bijdragen aan de preventie en behandeling van borstkanker. Daarom ondersteunt Hunkemöller 'Pink Ribbon' financieel, een liefdadigheidsinstelling die niet alleen onderzoek doet naar borstkanker maar ook betrokken is bij de behandeling en nazorg van overlevenden van kanker

ICI Paris XL
Sinds 2014 zijn de Eigen Merk producten van ICI PARIS XL vrij van plastic microbeads. ICI PARIS XL heeft de ambitie om dat verbod uit te breiden tot alle rinse-off cosmetica- en verzorgingsproducten die microbeads bevatten. Verder heeft ICI Paris XL verschillende parfums op natuurlijke basis in haar assortiment. In de winkels van ICI Paris XL wordt veel gerecycled volgens een duidelijke procedure. Het afval dat wordt opgehaald door ICI Paris zelf wordt geseald met een bepaalde kleur: 
- Groen (verpakkingen met rest-residu van het product (in het glas of plastic));
- Blauw (plastic verpakkingen, zonder restresidu);
- Geel (papier of karton, te vernietigen administratie) of 
- Bruin afval dat niet in bovenstaande categorieën hoort).
Op deze manier kan er optimaal gerecycled en gesorteerd worden. Tot slot heeft de winkel LED verlichting en zijn de flacons van gerecycled glas.

Intimissimi 
Bij Intimissimi hebben ze duidelijke doelen gesteld op het gebied van duurzaamheid:
- In 2024 gebruikt het bedrijf alleen LED verlichting
- In 2030 wordt 100% van de verbruikte energie uit hernieuwbare bronnen geleverd en wordt alle wegwerpplastic geëlimineerd. 
De tasjes in de winkels waren eerst gratis en van plastic, nu van papier en heeft de winkel ook katoenen tasjes. Het is de bedoeling dat klanten deze katoenen tasjes hergebruiken. Intimissimi heeft een collectie met een 'green label': is een collectie gemaakt van duurzame materialen. Om er zeker van te zijn dat de productie duurzaam verloopt, wordt deze gecontroleerd door een extern bedrijf.

Iphone & Mac kliniek
Het bedrijf is gespecialiseerd in het herstellen van oude elektronische apparaten. Deze gerefurbished apparaten worden vervolgens verkocht. Hierdoor worden er minder nieuwe apparaten aangeschaft. Heel veel onderdelen worden door externe bedrijven opgehaald en gerecycled (zo ook de batterijen vanuit oude toestellen). Bij Iphone & Mac kliniek wordt al het afval netjes gescheiden.

J.M. Car Hifi
J.M. Car Hifi heeft LED verlichting in de winkel. 

Jamin 
Bij Jamin zet men zich in voor duurzame producten en productiemethoden. In UTZ CERTIFIED heeft Jamin een partner gevonden om samen te werken naar 100% duurzame cacaoproductie, waarbij de boeren worden getraind om de kwaliteit en efficiëntie verder te verbeteren. Daarbij wordt zorg besteed aan mens en milieu. In de winkel hebben de medewerkers gedoneerd aan de slachtoffers van de Oekraïne-oorlog en aan de slachtoffers van de aardbevingen in Syrië en Turkije. De winkel heeft LED verlichting en gebruikt geen gas. Onlangs heeft de winkel een veel zuinigere ijsmachine aangeschaft. 

Janse Mode 
In de winkels van Janse Mode worden veel producten duurzaam geproduceerd of zijn van duurzame materialen. Een voorbeeld van een duurzaam merk binnen het assortiment van Janse Mode is: Codello. Codelle ontwerpt sjaals voor vrouwen. Codello staat bekend als trendsetter op het gebied van sjaals. De Codello sjaals worden wereldwijd verkocht en volop gebruikt in modeproducties in de internationale lifestyle- en fashionbladen. Met name vanwege de kwaliteit en het gebruik van kwalitatief hoge rauwe, natuurlijke materialen als zijde en kasjmier. Verder worden duurzame artikelen aangeduid met het Planet-friendly logo. Daarnaast gebruikt Janse Mode papieren tasjes in plaats van plastic tasjes.

Jeans Centre 
Bij Jeans Center hanteren ze de zogeheten ‘Code of Conduct’, ze vragen al hun leveranciers en partners om te steunen in een weg naar zo duurzaam mogelijk handelen. En net als de winkel zelf te werken volgens de sociale, milieu-, veiligheids- en dierenwelzijnsnormen in deze Gedragscode. In de winkels worden producten verkocht van biologisch katoen of gerecycled garen. In alle JC-winkels wordt koffie geschonken met het Fairtrade-keurmerk. Alle tassen, verzendzakken en dozen zijn FSC-gecertificeerd en gemaakt van gerecycled papier en 80% gerecycled plastic. JC heeft, het convenant Duurzame kleding & textiel ondertekend. Verder is Jeans center bezig een belangrijk productieproces te digitaliseren. Alle kleding die gemaakt wordt, moet gecontroleerd worden. Voorheen gebeurde dit door samples op te sturen. Nu kan het digitaal hetgeen natuurlijk veel sneller, efficiënter en beter voor het milieu. 

Juwelier Alexander
In de winkel van Juwelier Alexander wordt de verwarming minder gebruikt om energie te sparen. Daarnaast wordt het afval gescheiden én maakt de winkel gebruik van papieren tasjes 

KFC 
KFC heeft zich tot doel gesteld dat in 2025 alle plastic verpakkingsmaterialen kunnen worden teruggewonnen of worden hergebruikt in de restaurants. Dit doet oor te werken met PEFC-gecertificeerd verpakkingskarton (verpakkingen van duurzaam geproduceerde materialen).KFC werkt elke dag met verse kip. De kippen die KFC gebruikt krijgen 30% meer ruimte, hun leefomgeving wordt verrijkt met strobalen en zit stokken en er wordt een ander, trager groeiend kippenras gebruikt. Per 2026 moet dit voor alle kippen gelden die KFC in Nederland, België, Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland en Zweden verkoopt. KFC is verbonden aan de ‘better chicken commitment’. 
Verder vindt KFC haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om op een goede manier om te gaan met kip die over is. Zij wil voedselverspilling verminderen en geven overgebleven kip aan mensen die dat goed kunnen gebruiken door middel van het KFC Food Donation Program, dit is een samenwerking met het Leger des Heils waarbij de kip die over is wordt gedoneerd.

KIKO Milano
KIKO Milano onderscheidt drie pijlers voor hun milieugerichte inspanningen ‘Kiko cares for the planet’:
- Opkomen voor de planeet: Concreet betekent dit: winkels die verantwoord omgaan met energie, minder afval in winkels en kantoren en een e-commerce strategie waarvoor geen gebruik wordt gemaakt van plastic. KIKO maakt in toenemende mate gebruik van groene energie en probeert de afvalproductie te minimaliseren. 
- Kwaliteitsvolle en milieugerichte producten: De producten zijn milieuvriendelijk en veilig voor de consument. KIKO werkt met partners bij wie het milieuaspect hoog in het vaandel staat Daarnaast wil KIKO het gebruik en hergebruik van duurzame, recyclebare en gerecyclede materialen alsmaar meer te bevorderen in de komende jaren.
- Positieve veranderingen teweegbrengen in samenwerking met de leveranciers: KIKO kiest voor leveranciers die de hoogste maatschappelijke en ethische normen hanteren, waarbij de inachtneming van fundamentele mensenrechten en ook de waardigheid van de mens centraal staan

Kruidvat
Kruidvat staat voor duurzame Health & Beauty oplossingen voor iedereen, ze willen niemand uitsluiten en helpen bij het maken van de juiste bewuste keuze door middel van verbeterde verpakkingen en het werken met duurzame grondstoffen. Tevens draagt Kruitvat bij aan juiste arbeidsomstandigheden, welzijn en ontwikkeling van de medewerkers (MVO). Kruidvat zet in op de Sustainable Development Goals verantwoorde consumptie en het verminderen van ongelijkheid. Daarnaast hebben ze een aantal extra doelen: 
- Goede gezondheid en welzijn:  Kruidvat is een drogisterijketen. Bij Kruidvat draait het in de kern om gezondheid en welzijn
- Werk en economische groei: Kruidvat biedt werk aan 27 duizend mensen in 1400 winkels, kantoor en distributiecentra. Kruidvat heeft de ambitie om naast haar groei, ook onze mensen de kans te blijven geven zelf te groeien. Daarnaast blijven we controleren dat de mensen die onze producten maken ook netjes behandeld worden.
- Klimaatactie: Minder uitstoot, meer duurzame energie en minder vervuiling
- Partnerschap om doelen te bereiken: Kruidvat werkt actief samen met leveranciers en organisaties als Oxfam Novib en Milieu Centraal. 

Kyldo
In de winkel van Kyldo is LED verlichting aanwezig. Daarnaast sponsort Kyldo de stichting kinderhulp Dominicaanse Republiek, een stichting die kansarme kinderen een toekomst geeft. Kyldo sponsort een doof kindje, in de Dominicaanse Republiek hebben deze kinderen weinig mogelijkheden.

La Place
La Place is door merkenvergelijkingssite Rank a Brand uitgeroepen tot duurzaamste restaurantketen. Het bedrijf heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Het grootste deel van het productassortiment is biologisch. La Place denkt goed na over mens en dier. Als voorbeeld wordt vis genoemd: vis is in het seizoen voldoende vet en volgroeid. Daarom vissen ze nooit in de paaitijd en varen ze altijd op de viswijzer. De verantwoorde vis is daarom altijd duurzaam en daarom beter voor de visstand en aquacultuur). In de winkels wordt groente en fruit apart gerecycled (en de sinaasappels geheel apart). Er wordt samengewerkt met To Good To Go om voedselverspilling tegen te gaan. In de gehele winkel hangt LED verlichting en wordt goed opgelet dat er geen energie wordt door de koelmachine later in de ochtend aan te zetten en de oven tussentijds uit te zetten. 

Lara Mode
In de winkels van Lara Mode is er LED verlichting aanwezig en wordt het afval gescheiden. De winkel gebruikt houten kledinghangers in plaats van plastic kledinghangers. Het materiaal van de kleding is vaak van katoen met weinig kunstvezels. Tot slot worden er voornamelijk milieuvriendelijke schoonmaakproducten in de winkel gebruikt. 

Livera 
Bij Livera voelen ze zich ook verantwoordelijk voor onze omgeving. Daarom zetten zij ook stappen in deze ontwikkeling naar een duurzame wereld. Livera doet dit door kritisch te kijken naar de collectie, verpakkingen, distributie, leveranciers, materialen en productieprocessen. Livera wil de productieketen van Livera verduurzamen, samen met leveranciers en medewerkers. Livera werkt met een wereldwijd Certificeringssysteem OEKO-tex genaamd voor textielproducten, waarbij rekening wordt gehouden met de belangrijkste voorschriften voor schadelijke stoffen. Daarnaast is Livera onderdeel van de BSCI. Dit is een initiatief van bedrijven voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in fabrieken en landbouwbedrijven wereldwijd. Het BCSI heeft een gemeenschappelijke gedragscode ontwikkeld en een manier om te implementeren en controleren. Het productieproces van de artikelen van Livera is ook volledig duurzaam. Biologische katoen boeren en andere productiemedewerkers worden niet blootgesteld aan gevaarlijke chemicaliën, pesticide of kunstmest. Daarnaast zorgt groene Energie, CO2-compensatie en reiniging van het gebruikte water bij aan de gezondheid van de ecosystemen en de gemeenschappen waarin ze geproduceerd worden en aan de gezondheid van onze planeet. 

Lucardi
Lucardi wil actief meewerken om de value chain van goud in sieraden die Lucardi juwelier verkoopt aan consumenten duurzaam en verantwoordelijk te laten zijn. In de winkel verkoop Lucardi ook sieraden van volledig gerecycled staal en zilver. Vanuit het hoofdkantoor wordt er gedoneerd aan goede doelen. Om energie te besparen wordt er in de winkel beperkt gebruik gemaakt van de airco. Het afval wordt gescheiden (ook de batterijen apart) en tot slot wordt minder papier gebruikt door de online verkoop. 

Manfield
Manfield streeft ernaar haar activiteiten zodanig in te richten dat er een evenwicht bestaat tussen haar verantwoordelijkheid naar de samenleving in het algemeen en de economische belangen van haar medewerkers, klanten en leveranciers die onderdeel uitmaken van de samenleving. Manfield vindt het recyclen van papier belangrijk en daarom centraliseert Manfield dit proces vanuit de winkels naar het hoofdkantoor.
De afgelopen jaren heeft Manfield haar papiergebruik met 30% weten terug te dringen door onder andere het digitaliseren van informatiestromen van en naar de ruim 45 Manfield stores.
Op jaarbasis recycled Manfield ongeveer 150 ton papier, centraal verwerkt met een industriële shredder. Daarnaast worden klanten geïnformeerd door een digitale e-mail nieuwsbrief. Om nog meer energiebesparing te kunnen realiseren, heeft Manfield een intranet opgezet, zodat alle informatievoorziening van en naar medewerkers via dit interne netwerk kunnen verlopen. De prijsstickers worden geprint op FSC-papier. FSC staat voor Forest Stewardship Council, oftewel; de Raad voor Goed Bosbeheer. Het FSC-keurmerk geeft de zekerheid dat grondstoffen voor papier en papierproducten afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen, wereldwijd. In de winkels hangt LED verlichting. 

Mango 
Bij Mango streven ze ernaar een product te maken die recyclebaar zijn (n kleinere hoeveelheid afval. Daarom zijn in de mode de afgelopen jaren steeds meer nieuwe alternatieven opgenomen, zoals biologisch katoen en gerecycled polyester, zelfs innovatieve stoffen die zijn ontwikkeld uit bronnen als sinaasappelschillen of spinnenwebben. Mango heeft een Committed-lijn: items die voor minstens 30% uit meer duurzame vezels bestaan, zoals biologisch katoen, gerecycleerde wol of gerecycleerd polyester. Mango heeft samenwerkingsverbanden met vooraanstaande entiteiten wereldwijd, zoals de Stichting Vicente Ferrer, Artsen zonder Grenzen, het Rode Kruis, Educo en Save the Children.

McDonald's
McDonald's heeft een internationaal duurzaamheidsprogramma ‘Scale for Good. Als grootste restaurantketen ter wereld geeft McDonald's aan dat het haar verantwoordelijkheid en kans is om bij te dragen aan maatschappelijke en milieu-uitdagingen van deze tijd. McDonald's doet dit samen met haar gasten, werknemers, franchisenemers, ketenpartners en andere samenwerkingspartners. Pijlers van het duurzaamheidsprogramma:
- Een duurzaam menu: verbeteren van dierwelzijn en verminderen van de milieu-impact. Uitsluitend vrije uitloopeieren, varkensvlees met het RSPCA Assured keurmerk, Rainforest Alliance koffie en MSC of ASC gecertificeerde vis. Daarnaast heeft McDonald's ook meer aandacht voor vegetarisch eten. Doel: controleerbare verhoging van het welzijnsniveau van kippen in de keten, tussen nu en 2024 is 65% van de soja die de kippen gevoerd krijgen gecertificeerd;
- Afval verminderen: verminderen en verduurzamen van het verpakkingsmateriaal en optimaliseren van de inzameling en recycling van alle reststromen uit het restaurant;
- Acties voor het klimaat: broeikasuitstoot fors reduceren en investeren in duurzamere logistieke oplossingen. Doel: In 2030 is er van ontbossing geen sprake meer in de gehele McDonald’s keten:
- Voor de familie: elk Happy Meal bevat groente of fruit, bevatten de producten geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen en steunt McDonald's het Ronald McDonald fonds.
- Goed werkgeverschap: McDonald's leidt haar werknemers op, geven hun de kans en vrijheid zich te ontwikkelen en staan als grootste horecawerkgever van Nederland in het hart van de maatschappij.

MS Mode 
MS Mode streeft ernaar dat al haar kleding wordt gemaakt met respect voor mens, dier én milieu: 
- Het ontwerpen en verkopen van haar kleding doet MS Mode zelf. De productie vindt plaats bij gespecialiseerde leveranciers. Daar zet MS Mode in om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.
- De manier waarop er wordt gewerkt is beschreven in een Code of Conduct.
- MS Mode gebruik haar invloed om positieve veranderingen in de fabrieken van haar leveranciers door te voeren..
- MS Mode heeft in 2013 het Bangladesh Accord ondertekend. 
- Recycling. In haar winkels en het distributiecentrum wordt karton en plastic gescheiden. Daarna wordt het aangeboden voor recycling. 
- Geen bont. De producten van MS Mode bevatten geen dierlijk bont of dieronvriendelijk geproduceerd angora. Het gebruik van veren wordt alleen toegestaan met een verklaring van afkomst én er wordt geen natuurlijk leer gebruikt.
- Geen chemicaliën. De leveranciers van MS Mode hebben een Restricted Substances List. Pvc-kleding is verboden en jeans worden niet gezandstraald.
- Steun aan goede doelen
MS Mode geeft veel kleding cadeau aan Dress for success en steunt MS Mode via de Cool Foundation het werk van UNICEF en dan in het bijzonder projecten gericht op de ontwikkeling van kinderen wereldwijd. 

MultiVlaai
In de winkels van MultiVlaai wordt voedselverspilling tegen te gaan gebruik gemaakt van To Good To Go. In de winkel wordt geprobeerd het gebruik van de lampen te minimaliseren. 

Name It 
Name It is onderdeel van Bestseller. Tijdens de productie respecteren zij internationaal erkende mensenrechten en de principes en richtlijnen in de Guiding Principles on Business and Human Rights van de Verenigde Naties (VN) en gebruiken dit als basis voor dialoog en actie. Daarnaast ondersteunt Bestseller ook de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen en werkt Bestseller samen met tal van belanghebbenden om onze mensenrechten-, milieu- en chemische risico's in dit deel van de toeleveringsketen te beheersen. Om transparant te zijn over onze toeleveringsketen, publiceert BESTSELLER eens in de twee maanden zijn openbare fabriekslijst. Tot slot voelt Bestseller zich verantwoordelijk voor het beheersen en beperken van risico's in de toeleveringsketen. Zij ontwikkelt en handhaaft daarom gedragsnormen om ervoor te zorgen dat de leveranciers en hun fabrieken werken in overeenstemming met veiligheids- en internationale welzijnsnormen. 
Bij Name It worden producten verkochten die voor meer 20% bestaan uit milieuvriendelijkere materialen. Name It gebruikt in haar producten zo min mogelijk verf en andere chemicaliën. Daarnaast heeft Name een gedragscode voor werknemers in lagelonenlanden en een lidmaatschap bij het Danish Ethical Trading Initiative. Het bedrijf sponsort ook goede doelen. Zo heeft Name it jassen gedoneerd aan Turkije en Syrië, sleutelhangers voor de stichting cliniclowns en zamelt zij kleding in middels kledingboxen.

Nelson Premium 
Bij Nelson wordt er op verschillende manieren rekening gehouden met het milieu:
- In alle 110 Nelson winkels kunnen klanten schoenen inleveren in de speciale recycleboxen. De schoenen zullen deze gerecycled worden tot nieuwe grondstof waarvan vervolgens deurmatten, voetbalvelden of nieuwe schoenen kunnen worden gemaakt.
- Samenwerking met 95percent. Schoenen die retour komen met een klacht, ‘onparen’ of beschadigde artikelen die niet meer verkoopbaar krijgen een nieuwe kans. 95percent herstelt de schoenen en deze schoenen worden voor 75% van de normale prijs verkocht. 
- Nelson maakt gebruik van duurzame verpakkingen met het FSC-keurmerk. In de winkels wordt ook gebruik gemaakt van herbruikbare shoppers.
- Nelson heeft een uitgebreide collectie schoenen met respect voor milieu, dier & mens. Deze schoenen met dit keurmerk hebben een duurzamer productieproces. Daarnaast heeft Nelson vegan schoenen. Schoenen die geen dierlijke producten bevatten. Tot slot heeft Nelson een collectie schoenen van gerecyclede materialen (rubber, katoen, bamboe en plastic flessen).

Only 
Only is onderdeel van Bestseller. Tijdens de productie respecteren zij internationaal erkende mensenrechten en de principes en richtlijnen in de Guiding Principles on Business and Human Rights van de Verenigde Naties (VN) en gebruiken dit als basis voor dialoog en actie. Daarnaast ondersteunt Bestseller ook de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen en werkt Bestseller samen met tal van belanghebbenden om onze mensenrechten-, milieu- en chemische risico's in dit deel van de toeleveringsketen te beheersen. Om transparant te zijn over onze toeleveringsketen, publiceert BESTSELLER eens in de twee maanden zijn openbare fabriekslijst. Tot slot voelt Bestseller zich verantwoordelijk voor het beheersen en beperken van risico's in de toeleveringsketen. Zij ontwikkelt en handhaaft daarom gedragsnormen om ervoor te zorgen dat de leveranciers en hun fabrieken werken in overeenstemming met veiligheids- en internationale welzijnsnormen. 

Pandora 
Pandora is zeer bewust met duurzaamheid bezig. Zij koopt gerecyclede metalen in, wil het primaire productieafval in Thailand een tweede leven te geven en gebruikt verpakkingen met minder plastic, waardoor het gemakkelijker is om te recyclen. Pandora is op weg om haar uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te halveren en tegen 2040 een netto-nulbedrijf te zijn. Tot slot zet Pandora zich in voor eerlijke arbeidsomstandigheden, een inclusieve werkplek voor alle medewerkers en hebben ze een mensenrechtenprogramma dat aansluit bij het VN-verdrag voor bedrijfsleven en mensenrechten. 

Paprika
In de winkel van Paprika worden tasjes van papier gebruikt en wordt het afval gescheiden. De kleding is duurzaam, broeken zijn van gerecycled materiaal (petflessen) en geretourneerde artikelen gaan naar een goed doel. 

Pearle Opticiens
Het eigen merk van Pearle ‘Bdyd’ is een nieuwe productlijn gestart die volledig in het teken staat van natuurlijke materialen. Bovendien zijn de monturen gemaakt van hoge kwaliteit materiaal (ISO 179), met een lange levensduur. In de winkel draagt men bij door minder energie te verbruiken door de verwarming te minimaliseren. Daarnaast scheidt Pearle het afval en draagt ze bij om brillen te schenken aan goede doelen. 

Pinky Posh
Bij Pinky Posh wordt al het afval netjes gescheiden en hebben plannen om op zeer korte termijn een goed doel te gaan steunen. 

Pipoos
Pipoos is onderdeel van het Zweedse bedrijf Panduro.
Panduro heeft, met behulp van de Sustainable Development Goals van de VN, een materialiteitsanalyse uitgevoerd om de duurzaamheidsrisico's en kansen te concretiseren. Op basis van deze analyse is een duurzaamheidsstrategie ontworpen die de komende jaren als leidraad zal worden gebruikt. 
Panduro streeft bij het ontwikkelen en verkopen van hun producten altijd naar een duurzaam proces, van productie tot verkoop en van materiaalkeuze tot recycling.
Een hoeksteen van Panduro’s engagement om een duurzaam assortiment aan te bieden is productveiligheid. 
Alle producten van Panduro worden zorgvuldig beoordeeld en geïnspecteerd. Bij productveiligheid komt heel wat kijken wat betreft nakijken van documentatie en productinhoud. 
Met hun brede eigen assortiment hebben ze bij Panduro de mogelijkheid om een verschil te maken door bewust te kiezen voor materialen en producten die aansluiten bij de duurzaamheidswaarden.
Daarnaast stimuleert Panduro het upcyclen van materialen en voorwerpen die je al in huis hebt en geven ze in en op de verpakking van hun producten helder aan hoe je eventueel afval op een verantwoordelijke wijze kunt weggooien of recyclen

Potaé 
Als het even kan dan kiest Potaé voor duurzaam. Potaé gebruik zo veel mogelijk lokale producten en kopen bij lokale leveranciers. De aardappelen worden duurzaam geproduceerd in Nederland en Spanje. Potaé stuurt strikt op de inkoop, precies genoeg versproducten, zodat er niets weggegooid hoeft te worden. Ook al moeten ze daardoor soms nee zeggen tegen klanten. Tot slot wordt gebruik gemaakt van thuisbezorgd en worden de bestellingen met de fiets bezorgd. 

Primark 
In de september 2021 gepubliceerde duurzaamheidsstrategie heeft Primark zich de doelstellingen gesteld:
- Tegen 2027 is al het katoen in onze kleding biologisch, gerecycled of afkomstig vanuit ons duurzaamheidsprogramma voor katoen. 
- Tegen 2030 halveren we de CO2-uitstoot in onze hele waardeketen.
- Het creëren van kansen voor vrouwen in onze hele toeleveringsketen door vaardigheden op de werkplek te ontwikkelen en belemmeringen in hun vooruitgang aan te pakken in 2039.” 
In de winkel wordt gebruik gemaakt van Relamping (de lampen worden vervangen zonder de armaturen aan te passen), alle lampen zijn uitgerust met LED verlichting met een timer en een bewegingssensor. Het klimaatsysteem wordt vanuit het hoofdkantoor gemonitord. Er zijn checklisten voor het uitschakelen van apparaten. Al de niet-gebruikte of verkochte goederen van Primark worden aan de Newlife Foundation gedoneerd. De Newlife Foundation steunt gehandicapte en terminaal zieke kinderen en hun families in het Verenigd Koninkrijk. De goederen worden op een milieuvriendelijke manier gerecycled en de opbrengsten komen ten goede aan de Newlife Foundation.
Tot slot heeft Primark twee 'energie-champions’ aangesteld. Deze functionarissen zijn verantwoordelijk voor de duurzaamheid. 

Primera 
Primera (een landelijke winkelketen van, voor en door zelfstandig ondernemers), is actief op het gebied van verduurzaming, zowel voor hun hoofdkantoor als winkels. In de winkels is overgestapt naar led-verlichting, wordt het afval gescheiden en wordt een pvc-vloer gebruikt die recyclebaar is. Bij winkels tussen de 120 en 150 m2 probeert Primera alles elektrisch te doen en wordt klimaatbeheersing verzorgd met EIA subsidiewaardige apparatuur. In ruimtes die niet of nauwelijks bemand zijn tijdens openingstijden, zoals privéruimtes wordt gebruik gemaakt van bewegingsmelders. Vanuit het Vanuit het collectief wordt er gedoneerd aan maatschappelijk verantwoorde doelen. Primera werkt aan duurzame inzetbaarheid voor medewerkers.

Rituals 
Met de hulp van drie duurzaamheidspijlers Clean, Conscious, Caring wil Rituals onszelf en onze planeet blijven verbeteren. 
Clean: 70% van de producten bestaat uit tenminste 90% bestanddelen van natuurlijke oorsprong. 99% Van de palmolie die Rituals gebruikt is nu RSPO gecertificeerd,  
Conscious: Alle producten die je afspoelt zijn biologisch afbreekbaar. Voor elke verkochte refill (in plaats van een nieuw product) plant, beschermt of herstelt Rituals een boom  
Caring: Rituals is trotse supporter van de Tiny Miracles Foundation en medeoprichter van de in 2020 opgerichte SuperChill Foundation. Tot slot doen alle medewerkers van het hoofdkantoor mee aan vrijwilligersdagen.  

Rooster's
In de winkel van Rooster's wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van verpakkingsproducten die minder belastend zijn voor het milieu. Er worden papieren tasjes in plaats van plastic tasjes gebruikt voor de klantbestellingen. Worden de kruiden die gebruikt worden aangeleverd en bewaard in zakken in plaats van in plastic emmers en worden binnenkort de magnetron-verpakkingen veranderd. 

Saté Bread & More
In de winkel van Saté Bread & More is LED verlichting geïntroduceerd, wordt het afval gescheiden en worden er biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal (karton) en papieren rietjes gebruikt. Saté Bread & More is tegen verspilling en probeert om die reden zo min mogelijk voedsel weg te gooien.

Score

Bij Score worden verschillende kledingmerken verkocht die duurzaam hoog in het vaandel hebben staan. Voorbeeld is PME Legend. De kleding van PME Legend wordt in 24 fabrieken geproduceerd. In al deze fabrieken worden alle arbeidsomstandigheden gecontroleerd, zodat de werknemers in de fabrieken goed behandeld worden. PME uit dit echter niet in reclames, omdat zij vinden dat dit de standaard moet zijn. Replay is een duurzaam merk. Verder in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn er veel magazijnitems gedoneerd aan Turkije en Syrië. 

Shabu to go
Shabu Shabu bereidt al geruime tijd haar gerechten met duurzame vis en is nu als eerste sushiketen in Nederland partner van Stichting Vis&Seizoen. Deze stichting heeft als doel de visconsumptie en het visaanbod in de horeca structureel te verduurzamen. Shabu Shabu wil door middel van dit partnerschap bijdragen aan een duurzame visvangst en kweek.
In de winkels is er LED verlichting aanwezig, is de transitie van plastic verpakkingsmateriaal naar karton ingezet, wordt het afval gescheiden en wordt het oude frituurvet apart opgehaald. 

Siebel Juweliers
Het winkelpersoneel van Siebel heeft het initiatief gekomen om kleding van het personeel te verzamelen en naar Oekraïne te versturen. Ook is het idee om een bepaald bedrag van de aankopen aan een land te doneren dat kampt met natuurrampen. 

Snipes

Bij Snipes wordt er gekeken naar de materialen van de producten die zij verkopen. Snipes verkoopt merken die ‘duurzaam’ zijn. Hiernaast wordt het afval bij Snipes gescheiden. 

Specsavers

Specsavers wil in 2035 klimaatpositief te zijn - door meer CO2 uit de atmosfeer te halen dan we veroorzaken. Dit doet Specsavers door de bedrijfsemissies te verminderen, milieuvriendelijke materialen te gebruiken, te kijken naar wijze waarop de producten worden geproduceerd en vervoerd. Van alle billen die verkocht worden wordt een deel aan het Leger des Heils gedoneerd. Zo steunen alle Specsavers-winkels financieel een huiskamer van het Leger des Heils in de buurt. Deze ruim 100 buurthuiskamers door heel Nederland zijn toegankelijk voor iedereen. Mensen kunnen er terecht voor een kopje koffie, spelletje, maaltijd, vragen en begeleiding, zoals bijvoorbeeld bij schulden of huiswerk. Wie je ook bent, in de buurthuiskamer van het Leger des Heils word je gezien én gehoord. Net als bij Specsavers. Tevens heeft Specsavers een speciale collectie ‘Reware’. De brillen van deze collectie zijn gemaakt van gerecycled materiaal en zijn biologisch afbreekbaar. Alle brillenkokers zijn van canvas, dus ook biologisch afbreekbaar. Tot slot wordt alle afval bij Specsavers gescheiden. 

Starbucks 

Starbucks koopt drie procent van alle koffie in de wereld. Dit wordt geteeld door meer dan 400.000 boeren. Hier zijn 6 dingen die Starbucks en koffieboeren over de hele wereld doen om te verzekeren dat de toekomst van koffie duurzaam en sterk blijft:
Duurzaam inkopen en telen. Starbucks®-koffie is voor 99 procent ethisch ingekocht.
Open-source agronomie. Starbucks brengt in hele wereld agronomen, onderzoekers en boeren samen om koffie duurzamer en winstgevender te maken.
Klimaatbestendige koffiebomen delen. Boeren, of ze nu koffie telen voor Starbucks of niet, kunnen deze bomen gebruiken om de afnemende productiviteit door ouderdom of ziekte te vervangen. Starbucks heeft als doel om in 2025 100 miljoen bomen aan boeren te leveren.
Leningen die boeren kunnen gebruiken om hun boerderijen en landbouwmethoden te renoveren en te versterken om nog productiever en duurzamer te zijn.
Ondersteuning van boeren in moeilijke tijden (bijvoorbeeld de wereldwijde COVID-19-pandemie) 
Investeren in diverse koffie van hoge kwaliteit. Starbucks streeft naar een gediversifieerde aankoopbenadering om te zorgen voor de vraag naar koffie van hoge kwaliteit die wordt geteeld door vrouwen, kleinere koffietelers en uit een grote verscheidenheid aan plaatsen over de hele wereld.

Tamaris
Als familiebedrijf is duurzaam ondernemen altijd verantwoordelijk handelen dat streeft naar economisch succes op lange termijn, ook in harmonie met het milieu en de samenleving. Thema's zoals efficiënt en duurzaam energiegebruik en de ecologische omgang met hulpbronnen worden door Tamaris in de gehele waardeketen onder de loep genomen en voortdurend vanuit een milieuvriendelijk en sociaal oogpunt ontwikkeld. Zelfs op plaatsen waar de energie-input niet kan worden verminderd of geen hernieuwbare energie gebruikt kan worden, creëren zij een zo goed mogelijk evenwicht. Met de TAMARIS GREENSTEP-collectie stellen zij de hoogste kwaliteitseisen voor een lange levensduur van de schoen. Op nieuwe wegen - stap voor stap test Tamaris het gebruik van nieuw ontwikkelde materialen op biologische basis en richt zij zich op innovatieve duurzaamheidskenmerken. Daarnaast richt het bedrijf zich op vermindering van chemische stoffen in de productie, bevoorraadt zij haar hoofdkantoor in Duitsland met elektriciteit dat volledig afkomstig is van hernieuwbare elektriciteitscentrales en realiseert Tamaris een lager energieverbruik door LED verlichting en warmtepompen.

The Athlete’s Foot
Bij Athlete’s Foot wordt hard gewerkt om sustainability een vast onderdeel van de bedrijfsvoering te maken. Dit doen zij met de merken die zij verkoopt: de sneakers en andere producten. Bijvoorbeeld: de duurzame productlijnen van Adidas: Primegreen en Primeblue en de duurzame productie en materialen van Nike schoenen en kleding. 

The Sting 
The Sting verkoopt producten die op een fatsoenlijke manier geproduceerd zijn met aandacht voor mens, milieu en dier. De kernwaarden van The Sting (ethisch verantwoord, no-nonsense cultuur, eerlijkheid, vertrouwen) zijn de leidraad geweest voor het beleid Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het bedrijf streeft continue naar verbetering en zet in op verschillende duurzaamheidsdoelen (Sustainable Development Goals). Voor de fabricage van kleding wordt gebruik gemaakt van biologisch katoen, linnen, zijde en wol, maar ook van gerecycled katoen.

T-mobile 
T-mobile wil haar CO2 footprint drastisch verminderen. |Het bedrijf streeft ernaar om vóór 2030 een CO2-reductie van 90% te realiseren. Dat doet zij onder meer door zich in te zetten voor een circulaire economie, minder materialen te gebruiken en de levensduur van de producten te verlengen. Tevens neemt het bedrijf maatregelen om de afvalproductie tot het minimale te beperken.
In de winkel wordt de Fairphone verkocht: de meest duurzame smartphone op de markt én de telefoon die het langst meegaat. De Fairphone is gemaakt met verschillende duurzame en gerecyclede materialen en Fairphone pleit ervoor dat de arbeidsomstandigheden en salarissen van de mensen die de Fairphone verbeteren. Verder werkt T-mobile in de winkel met slimme stekkers vanuit het hoofdkantoor: hiermee kan er gekeken worden welke apparaten het meeste stroom verbruiken en hier kan vervolgens op geanticipeerd worden. Tot slot kunnen klanten hun ouwe telefoon inleveren en hiermee korting krijgen op de aanschaf van een nieuwe. 

Trixxo
Trixxo heeft in 2021 het uitzendbureau Ruimbaan overgenomen. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) probeert het uitzendbureau ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpen.

vanHaren 
vanHaren is een familiebedrijf sinds 1929. Bij vanHaren denkt men in generaties. Vele medewerkers zijn al decennia in dienst bij het bedrijf. In de winkel wordt gebruik gemaakt van moderne milieuvriendelijke technologie zoals zonne-energie, warmtepompen en energiezuinige concepten voor verlichting. Bij een aantal schoenenmerken zijn speciale eco-modellen uitgebracht (bijvoorbeeld Gallus, Medicus en Elefanten).

VietFoods
Bij VietFoods wordt de olie gerecycled, wordt het afval gescheiden. Het verpakkingsmateriaal is gemaakt van gerecycled materiaal. Tot slot wordt steeds meer gebruik gemaakt van papier en karton in plaats van plastic. 

Vodafone
VodafoneZiggo heeft duidelijke ambities: ze willen 2025 hun milieu-impact halveren ten opzichte van 2018. Om dit te bereiken ondernemen zij ontzettend veel. De programma’s van VodafoneZiggo zijn te verdelen in drie categorieën: de operatie, de mensen en de producten. Bij alle operationele activiteiten hanteert VodafoneZiggo vier doelen: 20% Energie besparen in 2024 ten opzichte van 2020. Jaarlijks 20% energie efficiënter worden. 35% CO twee emissie reduceren ten opzichte van 2020 en blijven inzetten op energie uit hernieuwbare bronnen. Ook In het productassortiment speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Zo biedt VodafoneZiggo klanten vaak inruildeals aan zodat de oude apparaten weer bij VodafoneZiggo terugkomen en ze een nieuw leven kunnen krijgen, daarnaast worden de verpakkingen duurzamer en kleiner; dit komt de efficiëntie wat betreft transport ten goede. VodafoneZiggo organiseert ook jaarlijks een intern online festival, bestaande uit presentaties en workshops over duurzaamheid. Op deze manier maken zij de medewerkers meer bewust van de keuzes die ze maken om duurzamer te werken en leven. 

WE
70% van de collectie valt onder het duurzaamheidsprogramma van WE®. Deze items zijn duidelijk gemarkeerd door middel van hangtags en hebben de kwaliteit die je van WE® gewend bent, en dat voor dezelfde scherpe prijs, omdat ze vinden dat het hun verantwoordelijkheid is om klanten te helpen duurzamere keuzes te maken. WE® heeft hier ruim tien jaar ervaring mee, de organisatie is transparant en werkt samen met onafhankelijke organisaties die gespecialiseerd zijn in duurzaamheid. Van de kleding die binnenkomt wordt plastic en papier gescheiden. Deze zakken worden twee keer in de week opgehaald en gerecycled zo dat WE® het opnieuw kan gebruiken. In elke winkel van WE® kan de klant oude kleding achterlaten, dit wordt gedoneerd aan het leger des heils. In de winkel staat de verwarming lager. Het team spaart plastic flesjes op voor het statiegeld, dit gebruiken zij dan weer om wat lekkers te halen of om een borrel te organiseren.

Zara
Zara is bezig om duurzaamheid in de dagelijkse besluitvorming te integreren om zo de voetafdruk op het milieu te verminderen. In de winkel wordt er gebruik gemaakt van een kledingbak om kleding te recyclen, wordt het plastic gesorteerd, werkt men met elektronische bonnen en worden klanten gevraagd online aankopen in de winkel op te halen in plaats van bezorgen. Er wordt niets weggegooid; beschadigde kleding wordt met korting verkocht. Zara heeft zich tot doel gesteld om voor 2025 volledig plastic-vrij te zijn. 

Zeeman
Bij Zeeman worden steeds meer gebruik gemaakt van duurzame materialen. Zeeman werkt met grondstoffen die op een milieuvriendelijke manier zijn geteeld. Ze zijn in de winkel te herkennen aan het groene label. In 2014 is Zeeman de strijd met de plastic zakjes aangegaan. Klanten kunnen voor 1 euro een statiegeldtas 'eco-line' (gemaakt met minder verf en van biologisch katoen). Zeeman scheidt haar afval, heeft een eigen verwerkingspers en klanten hebben de mogelijkheid om gebruikte kleding in 6 geselecteerde filialen bij Zeeman in te leveren, zodat deze hergebruikt kan worden. Zeeman heeft een campagne gevoerd met als thema 'zuinig'. Zeeman is op ieder niveau duurzaam bezig (denk bijv. aan transport) en tipje van de sluier: binnenkort kauwgom zonder plastic.

Zizzi

Zizzi biedt producten aan die gemaakt zijn van materialen die beter rekening houden met de wereld waarin we leven. In deze artikelen is biologisch en gerecycled polyester verwerkt. In de winkels van Zizzi en online kun je producten van meer verantwoorde materialen vinden door te zoeken naar het merk "Reflect". Hiernaast wordt plastic en karton gescheiden, gebruikt Zizzi enkel verpakkingsmateriaal van karton en worden veel artikelen gerecycled en hergebruikt (bijvoorbeeld de kledinghangers).