Terug
Alex interview 8tea5 final

Bubble tea van 8tea5: uniek en ontzettend lekker

Bubble tea van 8tea5: uniek en ontzettend lekker

Ooit een niche, nu steeds populairder: bubble tea. In Alexandrium Shopping Center kun je de Aziatische specialiteit nu ook zélf uitproberen, bij bubble tea speciaalzaak 8tea5. Oprichter Ling-Ming Fan vertelt hoe hij Nederland en België kennis liet maken met het drankje. ‘’De drinkervaring moesten we in het begin wel even uitleggen.’’ 

Om maar bij het begin te beginnen: wat voor winkel is 8tea5? 
‘’De 8tea5 vestigingen zijn eigenlijk concept stores. Op ons menu vind je allerlei varianten aan thee: van fruit tea en iced tea tot Oreosmaak en mojito - Die laatste doet het altijd goed in de zomer. Maar ons hoofdproduct is uiteindelijk bubble tea, een verfrissend drankje uit Azië. Het unieke van bubble tea is dat er eetbare bubbels inzitten die je door het brede rietje opdrinkt. Dat kunnen de klassieke tapiocabubbles zijn, maar ook de popping boba met fruitsap erin, die in je mond openknappen. Zo’n drinkervaring, met brede rietjes, moesten we wel even uitleggen in het begin.’’ 


De specialiteit van 8tea5 is dus de bubble tea. Hoe kwam je eigenlijk op het idee om deze Aziatische specialiteit in Nederland en België te verkopen? 
‘’Als kind ben ik met mijn ouders in Azië geweest. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met bubble tea. Ik vond het heerlijk! Eenmaal thuis vond ik het gek dat het bij ons nog niet bestond. In de jaren erna bleef het in m’n achterhoofd hangen. Uiteindelijk, zo’n 10 jaar geleden, ben ik in Nederland gaan zoeken naar winkels die specifiek bubble tea verkochten. Die waren er niet zoveel. De bubble tea die ik wel vond was nét niet zo goed en authentiek als de thee die ik in Azië proefde. Toen besloot ik: ik ga het zelf doen. ‘’ 

Dit bleek achteraf een goede beslissing te zijn: inmiddels heeft 8tea5 tien vestigingen. Wat maakt 8tea5 succesvol? 
‘’8tea5 heeft een heel eigen, speels en vrolijk karakter en boort tegelijkertijd een nieuwe markt aan. We hebben een breed aanbod aan smaken, zodat er voor ieder wat wils te vinden is. Mensen kunnen bubble tea ontdekken en kijken wat ze lekker vinden, óók als ze het nog nooit eerder hebben gehad. Dat valt heel goed bij het jonge publiek, met name tieners en twintigers. Ze zijn heel erg kosmopolitisch ingesteld, staan open voor nieuwe ervaringen en willen van alles proberen. Ik denk zelf dat dat deels samenloopt met de Aziatische cultuur die hier steeds populairder wordt, zoals bijvoorbeeld K-pop en K-drama’s.  

‘’Design met cassettebandjes en gameboys: back to retro’’ 

We vallen ook op met design: onze huisstijl is geïnspireerd op de jaren 80. Bonte kleuren, gameboys, cassettebandjes: back to retro. Allemaal een referentie naar onze naam en de tijdsgeest, ‘85’: het jaar waarin bubble tea ontstond.’’ 

En over toekomst – wat staat er te wachten voor 8tea5? Wordt het de Starbucks onder de bubble tea? 
‘’In het begin maakten we wel eens die vergelijking bij partijen die niet bekend waren met 8tea5 en bubble tea, maar het lukt ons de laatste tijd aardig om onze eigen stempel te drukken qua naamsbekendheid.  Hoewel we qua aantal filialen in 2021 bijna verdubbeld zijn, hebben we een voorkeur voor stabiele en organische groei.  
Wat we in ieder geval blijven doen? We proberen onze passie voor bubble tea uit te blijven dragen. Vandaar ook onze slogan: taste the inspiration. Daarmee hopen we bij te dragen aan fijne ervaringen en kleine momentjes van geluk. Want dat is bubble tea ook: een unieke food/drinkervaring die ook nog eens harstikke lekker is. ‘’ 

Zelf genieten van de bubble tea van 8tea5? Kom dan langs in Alexandrium Shopping Center, waar het enthousiaste team dit verfrissende drankje met liefde voor je klaarmaakt!